Undervisning for alle

Magleby Efterskole er en ordblindeefterskole. Vi har undervist ordblinde unge og unge med læse- og skrivevanskeligheder siden 2001. Vi oplever ofte, at efterskoleopholdet bliver et vendepunkt, hvor elever rykker sig mærkbart. Opskriften er små klasser, dygtige lærere og nødvendige hjælpemidler.

At vores elever har specifikke læse- og skrivevanskeligheder, skal ikke begrænse deres muligheder for læring og fremtidige uddannelsesvalg.

Vi tilstræber et stort udbud af LST (læse- og skriveteknologi), der kan bruges i alle fag, så eleverne fagligt og menneskeligt bliver rustet til at komme videre i et ungdomsuddannelsesforløb.

Hver årgang er unik

På Magleby Efterskole kan du gå i 8., 9. eller 10. klasse.

8. klasse

Når du vælger efterskole i stedet for almindelig folkeskole i 8. klasse, får du et helt anderledes år. Vores engagerede personale, tager hånd om både din undervisning og din dagligdag, det betyder, at du kender de voksne godt. Vi har fokus på læse- og skriveteknologier, og derigennem hjælper vi dig med at opnå så gode resultater som muligt på trods af læsevanskeligheder eller andre udfordringer.

9. klasse

I 9. klasse arbejder vi målrettet med de fag, som du skal afslutte til Folkeskolens Afgangsprøve (FSA) . Vi har fokus på læse- og skriveteknologier, og derigennem hjælper vi dig med at opnå så gode resultater som muligt på trods af læsevanskeligheder eller andre udfordringer.

10. klasse

I 10. kl. har vi de obligatoriske fag, som er forberedelse til Folkeskolens 10. klasseprøve (FS10). Tysk og fysik er valgfag. Vi har fokus på læse- og skriveteknologier, og derigennem hjælper vi dig med at opnå så gode resultater som muligt på trods af læsevanskeligheder eller andre udfordringer.

Hjælp til undervisningen

Vi arbejder med IntoWordsCD-ORD og AppWriter, som alle er oplæsnings- og skriveværktøjer. Du skal medbringe din egen bærbare computer med Windows 10 til undervisningen.
Hvis du ikke har en computer, kan du låne en af Magleby Efterskole.

Alle, som er testet ordblinde kan desuden få adgang til NOTA.
NOTA er et omfattende lydbogsbibliotek.

Hvis du ikke har en computer, kan du låne en af Magleby Efterskole.

Når du er testet ordblind (rød kategori i ordblindetesten) har du ret til særlige vilkår ved folkeskolens 9. og 10. klasseprøver. Det betyder bl.a., at du må bruge alle de hjælpemidler, du kender fra den daglige undervisning, at du må diktere dine opgaver.