Bueskydning

Skyder du allerede i en bueskytteforening? Eller kunne du tænke dig at bruge dit efterskoleår på at lære at skyde med bue og pil?

Magleby Efterskole er den første efterskole, som er optaget i Bueskydning Danmark, og valgfaget bueskydning rammer plet for både øvede og begyndere. Bueskydning på Magleby Efterskole er et ambitiøst valgfag, hvor vi træner op til at skyde konkurrencer.

Forskelligt niveau

Vi har både Danmarksmestre og begyndere på faget og kører med niveaudelt undervisning.

Hyggeniveau

Hygge er for nybegyndere, som synes, det kunne være sjovt at prøve bueskydning af. Vi starter med at lære de mest grundlæggende ting som greb, sigte og fodstilling. I begyndelsen skyder du med barbue, som er en bue med relativt blødt træk og høj pilehastighed. Senere kan du prøve skolens compound- eller langbue.

Øvede

De øvede er erfarne bueskytter, som allerede er medlem af en skytteforening. Her arbejder vi med træningsprogrammer målrettet konkurrencer, og vi nørder teknik som træk, slip og kropsposition.

De øvede træner i perioder flere gange om ugen. Uanset hvilket niveau, du skyder på, øver vi os i præcision på skiver og 3D-dyr af skum. I sommerhalvåret skyder vi udendørs på vores egen skydebane, og i vinterhalvåret skyder vi indendørs i Bagenkophallen, som ligger cirka fire kilometer fra skolen. I efteråret tager tager vi til stævne i skytteforeningen Arcus i Odense, hvor det er muligt at skyde i flere klasser.

Godkendt skydebane og fuld udstyrspakke

I 2017 blev Magleby Efterskole som den første efterskole nogensinde optaget i Bueskydning Danmark.

Vi har vores egen skydebane med skiver på 10 til 70 meters afstand, og vi har alt udstyr, du skal bruge for at komme i gang. Skolen råder over barbuer, compoundbuer, langbuer og recurveudstyr. Både bane og udstyr og godkendt af Bueskydning Danmark og dansk politi, og du er forsikret, hvis uheldet skulle være ude.

Men det allermest spændende ved vores medlemskab i Bueskydning Danmark er, at du gennem Magleby Efterskoles skytteforening kan deltage i alle typer bueskydnings-turneringer i Danmark og udlandet.

Praktiske informationer

Aktiviteter, ture og samarbejder

Teknik, øvelser og skydetræning

Vi besøger Bagenkop Hallen og andre baner

Vi tager til konkurrence hos Arcus i Odense

Mulighed for træningslejr og andre konkurrencer

Udstyr

Eget udstyr er ikke et krav

Efterskolen har  egen bueskydningsbane

Vi har barbuer, compoundbuer, langbuer og recurveudstyr mv.

Undgå at købe udstyr på forhånd, hvis du er nybegynder. Hvis du vil købe dit eget, rådgiver vi dig til at købe det rigtige, når du har været i gang lidt tid

Egenbetaling

Der er egenbetaling i forbindelse med udflugter og køb af pile

Instruktører

Instruktørerne skyder alle sammen med bue i fritiden. Stort set alle instruktører skyder selv konkurrencer.

Henrik Karup Frederiksen

Bueskydning Underviser

Henrik skyder compound (klub i Broby).