Friluftsliv

Friluftsliv er valgfaget for dig, som ikke kan få nok af “Alene i Vildmarken”.

Vi skal lave mad over bål, udforske naturen og finde sjove løsninger på de udfordringer, vi møder undervejs.

Ryk dine grænser og prøv kreative opfindelser af Friluftsliv handler kort sagt om at kunne klare dig i naturen uden en masse moderne udstyr.

Opdagelser

Vi går på opdagelse i skoven og ved stranden for at lære planter og dyr at kende, så du ved, hvad du kan spise, og hvad du skal holde dig langt væk fra. Vi udforsker skovens træer og lærer, hvad de kan. Vi tager på fisketur, og vi skal selvfølgelig lave mad over bål.

Opdagelse i skoven

Fisketure

Mad over bål

Friluftsliv er et valgfag, som rykker grænser.

men hvor vi også har det virkelig sjovt.

Du får brug for alle dine kreative evner og opfindsomhed, når du med få midler skal løse de udfordringer, vi møder i det fri. Har du fx nogensinde tænkt over, hvordan du kan få en kylling til at rotere over et bål ved hjælp af vandkraft fra en sø?

Du behøver ikke have været spejder for at vælge bushcraft som valgfag. Det vigtigste er, at du er nysgerrig på friluftsliv og ikke er bange for at blive beskidt eller være udendørs i regnvejr.

Friluftsliv er en fantastisk mulighed for at lære en masse praktiske færdigheder, du kan bruge i virkeligheden. Vi skal ikke bare kigge på naturen, vi skal røre, smage, lytte og lugte os frem. Du kan glæde dig til at få en masse sjove og anderledes oplevelser – samtidig med, at du med garanti bliver klogere end dine klassekammerater på biologi og geografi.

Undervisningstimer

De fleste gange er vi ude de tre timer, valgfaget varer, men nogle gange kan vi finde på at forlænge dagen for at lave større projekter. Hvis deltagerne på holdet er friske på det, kan bushcraft også byde på en overlevelsestur med overnatning.

Praktiske informationer

Aktiviteter, ture og samarbejder

Udforskning af skov og strand

Innovativ og kreativ problemløsning i naturen

Tilbage til basis – færdigheder fra før gear, gadgets og apps

Mulighed for overlevelsestur med et minimum af udstyr

Udstyr

Medbring regntøj og gummistøvler samt tøj og fodtøj, som kan holde til at være udenfor og blive beskidt

Efterskolen har alt andet udstyr

Egenbetaling

1000 kroner

Søren Krull

Friluftsliv Underviser

Søren har boet flere år i Grønland, går på jagt og UV-Jagt. Han har dyrket friluftsliv i mange år i det meste af norden og er en rigtig Survivorman!