Jagttegn

Drømmer du om at blive jæger? Elsker du at være i naturen? Og kunne du tænke dig at blive klogere på dyr, våben og meget mere?

Så brug dit efterskoleår på at tage jagttegn.

I valgfaget jagttegn kommer vi igennem alt, hvad du skal kunne og vide for at tage jagtprøven. Du lærer om natur- og vildtpleje, jagtens historie og traditioner, hunderacer, afstandsbedømmelse, jagtetik og våbenhåndtering.

Du kommer helt sikkert til at rykke dine grænser, når du skyder på skydebanen eller nedlægger et dyr for første gang, men du finder også ud af, at du kan mere, end du tror.

På Magleby Efterskole skyder vi med haglgevær, og vi træner på Lejbølle Flugtskydningsbane, som ligger på Nordlangeland.

Vi gennemgår forskellige former for jagt og afprøver dem i praksis. Skolens jagtetik er, at nedlagt vildt skal bruges til et fornuftigt formål. Derfor tilbereder og spiser vi byttet – ligesom du kender det fra tv-programmet “Nak & Æd”. Du er med til at brække, rense og slagte vildtet – ligesom du lærer at garve skindet, så det ikke rådner.

Udflugter

Vi tager på flere udflugter for at træne vildtkending.

Tryggelev Nor i Humble

Naturama i Svendborg

Dyrehaver

Våbensmed

Jagt er ikke bare en hobby - det er en livsstil.

Som jæger bliver du et med naturen og lærer en masse, du kan bruge både i og udenfor jagten. Valgfaget er det eneste på skolen, du vælger for et helt år ad gangen, og vi har et unikt fællesskab på holdet.

Du skal være parat til at knokle for at bestå jagtprøven. Til gengæld får du fantastiske naturoplevelser, venskaber for livet og en flot præstation, som pynter på dit CV, når du skal søge uddannelse eller arbejde i fremtiden.

JAGTPRØVEN

Jagtprøven foregår om foråret i Ringe på Midtfyn. For at tage den skal du have ren straffeattest og være fyldt 16 år senest det år, du tager prøven. Hvis du bliver bidt af jagt, kan vi eventuelt hjælpe dig med at træne op til haglprøve eller bueprøve.

Praktiske informationer

Aktiviteter, ture og samarbejder

Teori og praksis i vildtkending, naturpleje, våbenhåndtering mv.

Skydetræning på Lejbølle Flugtskydningsbane

Udflugter til fuglereservat, dyrepark og våbensmed

To årlige jagtweekender

Jagtprøve i Ringe på Midtfyn

Eventuelt mulighed for at træne op til hagl- og bueprøve

Udstyr

Medbring tøj og fodtøj til alle årstider, som kan tåle at være ude og blive beskidt

Medbring din computer i den teoretiske undervisning

MAFE har haglgeværer, kikkerter, høreværn og alt andet udstyr

Egenbetaling

2.500 kroner, som dækker bøger, undervisningsgebyr, ture, patroner, jagtprøve mv.

Instruktører

Henrik Karup Frederiksen

Jagttegn Underviser

Henrik har selv jagttegn, er uddannet jagttegnskursuslærer og elsker at gå på jagt. Henrik arbejder med særlige teknikker til at undervise ordblinde i samarbejde med Danmarks Jægerforbund  og underviser også i jagthunde.

Bella

Jagthund

Hans egen jagthund Bella, som er en ruhåret vizsla, deltager af og til i undervisningen.