Syning & Design

I valgfaget “Syning og Design” kommer du til at arbejde med syning, redesign og upcycling af forskellige materialer; stof, tøj, osv. Lav f.eks. gammelt sengetøj om til fede kjoler, bukser, bluser eller anden beklædning. Eller hvad med at lave en sovepose om til en dynejakke?

At få en ny ide ud fra kendskab til materialer og forskellige bearbejdningsteknikker er en kreativ proces, hvor kun fantasien sætter grænser.

Vi kan også komme omkring

Hækling

Strik

Stof tryk

Broderi

For at deltage

skal du bare have lyst til at prøve noget nyt, og du behøver ikke at have den store erfaring inden. Det vigtige er at ville fordybe sig i projekterne, føle en skabertrang og en stolthed ved produktet, måske opleve føle dig i “flow”, hvor tid og rum opløses – og måske finde en ny side af dig selv?

Du kommer til at arbejde med forskellige syteknikker

og måder at designe beklædning på til dig selv og andre, sy efter egne mål og mønstre.

Vi vil komme omkring muligheder for iværksætteri inden for genren genbrug og upcycling – og vi passer den lille byttebutik “Byttebiksen” på Magleby, hvor elever kan aflevere deres gamle tøj, få det repareret eller måske redesignet.

Vi skal i fællesskab sy “Magleby Tæppet”, som bliver det skønneste elevtæppe, hvor alle elever bidrager med stof. Det bliver et stort projekt, som kræver en vis disciplin – men det er et fællesskabsprojekt, som alle bliver stolte af!

Mette Line Wøldike Kristensen

Syning Underviser

Underviser Mette Line Wøldike Kristensen, uddannet lærer, beklædningsformgiver og tekstiltrykker.